Identyfikacja wizualna to nieodzowny element budowania wizerunku marki na rynku. Jest to zbiór symboli i zachowań, które pozwalają na uzyskanie spójnej i czytelnej identyfikacji oraz wyróżnienie się spośród konkurencji. Bez wątpienia, najważniejszym elementem całościowej identyfikacji jest spójny system wizualny, który składa się z wielu elementów.
Na czele listy elementów, które tworzą identyfikację wizualną, stoi logo lub logotyp. Jest to symbol, który reprezentuje markę i jest jej wizytówką. Kolorystyka, krój pisma, wygląd budynków i charakterystyczny wystrój wnętrz, wygląd produktów oraz i ich opakowań, szata zewnętrzna materiałów promocyjnych – to wszystko również ma ogromne znaczenie dla identyfikacji wizualnej firmy.
Aby zachować poprawność reprodukcji znaku i uchronić go przed niepożądanymi zmianami, definiowane są takie cechy jak kształt, kolor, kompozycja, proporcje, budowa geometryczna czy pole optymalnej ekspozycji. Księga identyfikacji wizualnej zawiera opis wszystkich tych elementów i jest oficjalnym zapisem wzorców prezentacji firmy. Jest to kompleksowe narzędzie, które opisuje elementy systemu identyfikacji oraz sposoby i zasady ich wykorzystania.
W księdze identyfikacji wizualnej można znaleźć wiele informacji na temat sposobu prezentacji firmy. Księga ta może obejmować elementy takie jak księga tożsamości, księga znaku czy Corporate Identity Guide Book. Bez względu na nazwę, jest to niewątpliwie niezbędne narzędzie dla każdej firmy, która chce budować spójny i czytelny wizerunek na rynku.